lördag 11 juli 2009

Som ett senapsfrö - en studie i bön

Jesus sa: "om din tro är lika starkt som ett senapsfrö så kan du säga till berget där borta; -res dig och kasta dig i sjön-. Då ska det göra det."

Om din tro är lika starkt som ett senapsfrö...
javisst, ett senapsfrö är ju så litet.
Tänkte jag när jag läste ovanstående bibelberättelse under konfirmationstiden.
Men så, häromdagen så åt jag ett senapsfrö, visserligen ett urlakat-gurkspad-senapsfrö. Men starkt var det. Och vad jag än drack, och tro mig jag drack vatten och vatten och vatten, så smakade det senapsfrö i munnen.
Då kom jag och tänka på det, -res dig upp och släng dig i havet- starkt som ett senapsfrö-.
Då fick jag givetvis tänka om, en sådan enkel sak, litet, pyttelitet frö... att det kan vara så starkt.

Kan min bön vara lika stark, tror jag när jag ber att Gud verkligen kan göra allt. Blir jag helad bara jag rör vid hans mantel?

Ja, jag tror det av hela mitt förstånd, men tror jag det med hjärtat..?
Kan jag lyfta ens ett gruskorn, ens ett sandkorn?
Tror jag med hjärtat! Vet jag att Gud hör bön, eller vill jag att Gud ska höra bön?
För tro mig, man måste veta att Gud hör bön med hela sitt hjärta, ja hela sin själ och fysiska kropp. Inte bara vilja... -Res dig upp och släng dig i havet-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bevara Kyrkan Kristen
Bevara Kyrkan KristenBevara Kyrkan Kristen