lördag 11 juli 2009

Laudes - att vakna i tid

Min väckarklocka ringde 03:55, ni undrar kanske: varför så tidigt?
Jo, för att jag vill vara ensam med Gud när jag sjunger Laudes.
Ensam i tystnad,bara jag och min lovprisning, och fåglarnas pris såklart.

"Man hörer fåglar sjunga med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga lovsäga Herren Gud?"

Efter Laudes så gick jag en lugn promenad, i tystnad med pilgrimskompassen i ena handen och staven i andra.
Tyst var det, inga motorer som mullrade, barn som lekte
eller cyklar som plingade. Bara jag och Gud!
Eller, tyst var det inte, syrsorna spelade, och fåglarna sjöng.
Allt till Guds ära i himmlesk symfoni.

Då tänkte jag på vilken härlig dag detta kommer bli.
Att få vandra i detta underbara land, i denna magnifika värld.

Halleluja!

I denna tidiga morgon med endast vinden som stilla smeker min kind, fåglarna som prisar, syrsorna som spelar sin melankoliska, men ändå underbara melodi!
Vad kan jag annat än att med min enkla stämma lovprisa Herren för varje dag jag får leva!?
Jag har fått kämpa, mer än vissa, mindre än andra. Men, jag har fått den härliga nåden till frälsning i Herren Jesus, fått befara den härliga uppenbarelse att han vandrar vid min sida!
Kan jag annat än då sätta väckarklockan, vakna i tid och i min ensamhet sjunga Laudes, och lovprisa Herren gud, med hela denna underbara värld av ljud som symfoniorkester i bakgrunden!?
-------------------------------------------------------------
Herre visa mig din väg och gör mig villig att vandra den!
-------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bevara Kyrkan Kristen
Bevara Kyrkan KristenBevara Kyrkan Kristen