torsdag 23 juli 2009

Några tankar över Paulus andra brev till Timotheos

Min sammanfattning och några tankar:


Det är inte lätt att följa Jesus,men det är absolut värt det.

Som Paulus skrev: Bonden kan inte heller njuta av sin välförtjänta skörd förrän han har arbetat hårt.

Men när det odlade väl är skördat ,ja då kan det bli fest! Halleluja!

Var beredda, sa Jesus, att de som väljer att följa mig får utstå spott och spe, hån vissa av er till och med hamnar i fängelse och blir avrättade!

Men vi får (och folk före oss har fått) som Paulus beskriver i brevet till Timotheos: får bära sin del av lidandet som en god kristi soldat; att inte låta sig hindras av värdsliga angelägenheter.

Jag återkommer till sammanfattningen: Det är inte lät att följa Jesus, men det är absolut värt det.

Anna Öst (alias Lapp-Lisa ): ty jag blev frälst, ja härligt frälst åh jordens skatter får vem som helst, jag byter ej bort den skatt jag fått, för milijoner jag mår så gott.
> Guldgrävarsången <

2 Tim: kap 2 vers 5: Följ de regler Herren har ställt upp för din tjänst, precis som en idrottsman behöver följa vissa regler i sin tävling.Och om han inte gör det blir han diskvalificerad och utan pris.

Om vi inte följer de regler Herren satt upp för oss, så blir vi utan pris. Och tröstpris, ja inte ens silver existerar i denna ”tävling.”

När jag skulle förklara för min vän (muslim), vi kan kalla honom ”Ali", i korta ordalag ”hur” man följer de regler Gud satt upp så sa jag: gör mot andra, vad du vill att andra ska göra mot Dig!Priset om man följer den sammanfattningen till 100 % (eller om man lägger hela sitt hjärta, hela sin själ och hela sin kraft i att följa) blir himmelriket. Och vi går inte ensamma på vägen, Herren omsluter oss på alla sidor, och han kallar oss till att gå den vägen.
Han kallar Dig till att bli Hans lärljunge att gå ut i världen och berätta för alla om Honom och Hans seger över Satan!

(Kanske vart lite långdraget, men det kom mycket tankar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bevara Kyrkan Kristen
Bevara Kyrkan KristenBevara Kyrkan Kristen